Smärtor i bröstryggen

Smärtor mellan skulderbladen är vanliga. Det är kanske inte så konstigt när man tänker på allt kontorsarbete som utförs i högt tempo men rundade axlar, framåtböjt huvud och spända armar. Ofta sprider sig smärtan upp till nacken, ut i axlarna och armarna eller fram i bröstet.

Många upplever stor rädsla när de känner smärta i bröstet. Om du har ett eller flera av symptomen bör du söka läkarhjälp.

• Starka, tryckande smärtor, ofta som ett band runt bröstet.
  • Smärtan kan stråla upp till nacken och ut i armen, vanligtvis på den vänstra sidan men även på den högra.
  • Andningssvårigheter.
  • Andfådd, blek och svettig.
  • Hög puls.

Om du däremot inte visar tecken på hjärtsjukdom eller att läkare konstaterat att så inte är fallet, kan en kiropraktor undersöka om orsaken till smärtan ligger i muskel- eller skelettsystemet. Om kiropraktorn misstänker att smärtan beror på andra orsaker, som till exempel i känsliga luftvägar eller hjärta, kommer du att bli återremitterad för ytterligare undersökningar hos läkare.

Vanliga tecken när bröstsmärtorna kommer från muskler eller skelett.

• Skarpa, krampaktiga smärtor i bröstet, ofta på sidan.
  • Smärtan strålar från ryggen fram mot bröstet.
  • Konstant värk som kan hålla sig i timmar eller dagar.
  • Försämring vid användning av armarna, nackrörelser, eller vid djup inandning.
  • Smärtorna varierar med kroppsställningen.
  • Tidigare problem med rygg och nacke.

I behandlingen med kiropraktor används en rad olika metoder och tekniker för att reducera smärta och återupprätta normal funktion i leder, muskler, bindväv och nervsystem.

Vi har naturligtvis en stor respekt för bröstsmärtor av oro för hjärtbesvär. Ta därför alltid bröstsmärtor på allvar. Endast var femte patient med bröstsmärtor, har faktiskt ett hjärtproblem. Vanligare är att bröstsmärtor orsakas av muskelspänningar och lättare dysfunktioner i bröstryggen. Oron för eventuell allvarlig sjukdom förstärker muskelspänningar och ökar smärtupplevelsen. En ond cirkel uppstår.

Följ oss på facebook: